تصویر خوب برای فیلم خوب
باید دانست که کی و کجا باید از چه قاب و نمایی استفاده کرد و از کدام حرکت دوربین باید چه زمانی و چگونه بهره برد. همچنین باید آموخت که هرکدام از اینها چه طور بر مخاطب تأثیر گذاشته و او را درگیر فیلم میکند و یا او را از فیلم میراند.
اولین و مهمترین بخش از فرآیند تولید یک فیلم تصویر آن است. تصویر شاکله و محتوای اثر است و بیننده را به فیلم پیوند میدهد. میتوان ادعا کرد که این تصویر است که بهطور مستقیم و بیواسطه مخاطب با آن برخورد میکند. تمام دیگر بخشهای فیلم هرکدام با واسطههایی به مخاطب میرسند. اگر بخواهیم از صنعت تشبه بهره ببریم، قالب یک فیلم را میتوان به ظرفی سفالی تشبیه کرد که در آن تصویر جنس سفال و تدوین شکل و ظاهری است که به آن سفال داده شده است. هر چه جنس گِل بهتر باشد، راحتتر میتوان به آن شکل داد و دستآخر ظرفی زیباتر میتوان داشت، اما اگر گل سفال نامناسب باشد، ظرف ما بدریخت میشود و حتی ممکن است نتوان به آن شکل داد. فیلمنامه، محتوا، بازی بازیگران و دیگر چیزها مظروفی است که در این ظرف قرار میگیرد. هر چه ظرف زیباتر باشد، رغبت نوشیدن مظروف آن بیشتر میشود. چه بسیار نوشیدنیهای بیکیفیتی که در ظرفی زیبا به خورد مخاطبان داده شده است!
پس باید دانست که کی و کجا باید از چه قاب و نمایی استفاده کرد و از کدام حرکت دوربین باید چه زمانی و چگونه بهره برد. همچنین باید آموخت که هرکدام از اینها چه طور بر مخاطب تأثیر گذاشته و او را درگیر فیلم میکند و یا او را از فیلم میراند. چرا که اگر مخاطب با فیلم گلاویز نشود و در آن غوطهور نگردد، سخن و پیامی را به درستی دریافت نخواهد کرد.